Curriculum Vitae Frans van Veen
Een leven lang schilderen.
1950 Geboren in Voorburg (ZH)
1969 Eindexamen HBS-B
1969-1972 Academie Sint Joost te Breda
1972-1975 Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch
1976-2022 Start en werken in atelier te Princenhage
1976 Bronzen medaille Europaprijs voor Schilderkunst van de stad Oostende (B)
1977 Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst van Koningin Juliana
1978 Bronzen medaille Europaprijs voor Schilderkunst van de stad Oostende (B)
1978 Studieverblijf van drie maanden in het atelier van het Kröller-Müller Museum,
Het Maison Jaune te Murs in de Vaucluse (F)
1981 Maison Jaune te Murs(F)
1984 Maison Jaune te Murs(F)
1988 Maison Jaune te Murs(F)
1989 Reisbeurs van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst
1994 Maison Jaune te Murs(F)
2000 Deelname met acht schilderijen aan Biënnale van Buenos Aires in Argentinië
2008 Deelname aan de tentoonstelling Dutch Landscapes in Kemerovo Siberië
2019 Deelname aan tentoonstelling Raketstart Stedelijk Museum Breda
2020 Artist in Residence van het VanGoghHuis te Zundert
2021-2022 Deelname aan tentoonstelling Razende Stilstand Stedelijk Museum Breda
De beeldend kunstenaar Frans van Veen ( Voorburg, 1950) kreeg zijn opleiding aan de Academie St Joost te Breda en aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch.
Aanvankelijk schilderde hij in een minutieuze, hyperrealistische stijl. Daarbij onderzocht hij met name de verhouding tussen natuur en cultuur. Voor dat werk ontving hij twee maal de bronzen medaille van de Europaprijs voor Schilderkunst te Oostende (B) in 1976 en 1978. In 1977 ontving hij uit handen van Koningin Juliana de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst.
In de tachtiger jaren kon hij vijf maal gedurende telkens drie maanden werken in het atelier van de Kröller-Müller Stichting in Zuid Frankrijk, het Maison Jaune te Murs. Daar evolueerde zijn werk door het vele tekenen in de natuur, in een jaren lang proces van louter realisme naar zijn huidige, meer lyrische manier van werken. Hij ontwikkelde een persoonlijke werkwijze waarbij hij in het landschap grote pastelkrijt schilderingen maakt die later in het atelier uitgangspunt vormen voor olieverf schilderijen.
Als plein-air schilder legt hij in de natuur de beleving van het moment vast in zijn pastels,
“Sur le Motif” zoals Cézanne zei. In deze pastels verbeeldt hij het landschap op een eigen, min of meer impressionistische wijze. Hij zegt gelukkig te zijn als hij in de natuur is en hij wil dat met alle kracht van zijn handschrift tonen.
Bij het schilderen in het atelier gebruikt hij de pastel als uitgangspunt. De verbeelding van het landschap is nu niet meer het eerste doel. Hij gaat het avontuur aan van het schilderen zèlf: schilderend wil hij vertellen over “het schilderen”. Dan gaat het om het rangschikken van kleuren naast elkaar, om de ritmiek van de verftoets, om de energie van de verfstroom over het doek. Het schildergebaar wil hij helder laten zien; de hand die kleur naast kleur zet. Dat nadrukkelijke handschrift van de olieverf vindt zijn oorsprong in het tekengebaar van de aanvankelijke pastels.
Sinds 2018 en zeker na een werkperiode van twee maanden in de AIR van het VanGoghHuis te Zundert in 2020 is er een nog grotere vrijheid ontstaan in zijn werk. Hij neemt nu niet meer de pastelkrijtschildering als uitgangspunt voor zijn olieverfschilderijen maar baseert zich nu louter op de aanvankelijke potloodkrabbel in zijn schetsboekjes. Daardoor moet hij nog meer een beroep doen op zijn verbeeldingskracht en ontstaat er een serie geheel nieuwe schilderijen.
Zijn werk is opgenomen in kunstcollecties van vele nationale en internationale bedrijven, instellingen en particulieren zoals Sara-Lee te Utrecht , ABN-Amro, Rabobank, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Collectie Managium te Brussel, Collectie Kuijlaars van de Ven te Laren/Amsterdam, Collectie De Heus-Zomer te Barneveld, Collectie Van Lien-Put te Ulvenhout etc.
Hij had exposities in vele galerieën in Nederland, Duitsland, België, en Frankrijk.
In 2000 was hij met acht schilderijen vertegenwoordigd op de Biënnale van Buenos Aires.
In 2008 nam hij deel aan een tentoonstelling in het museum van Kemerovo in Syberië
In 2019 en in 2021 was werk vertegenwoordigd op de tentoonstellingen Raketstart en Razende Stilstand in het Stedelijk Museum Breda.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOLO TENTOONSTELLINGEN
FRANS VAN VEEN
2023, Galerie Ecker, Breda
2020, Princenhaags Museum (NL)
2018, Princenhaags Museum (NL)
2018, Eglise Saint Christophe Vachères (F)
2017, Muurschildering voor Blind Walls Gallery, Breda (NL
2016, Espace Jef Fribolet, Yport Normandië (F)
2016, Grote Kerk, 40 Jaar Schilder, Breda (NL) .
2013, Deelname aan: After Nature, Collectie De Heus-Zomer, Museum Belvédère Heerenveen (NL)
2013, Abbaye Saint Hilaire Lacoste (F)
2013, Maison de la Truffe et du Vin du Lubéron, Ménerbes (F)
2012, Chambres d'Amis, Princenhage (NL)
2012, Presentatie bij Peter van den Toorn Vrijthoff in Den Haag (NL)
2012, Grote Schuur, Galder (NL)
2010, Galerie Blaauw Laaken, Heusden (NL)
2010, Rechtbank, Breda (NL)
2010, Fort Altena, Hollandse Waterlinie, Woudrichem (NL)
2010, Muurschildering in Chassé Theater, Breda (NL)
2009, Grote Kerk, Breda (NL)
2009, Smederij Bachman, Princenhage (NL)
2009, Okura Hotel, Amsterdam (NL)
2008, Museum Van Lien, Fijnaart.
2008, Deelname aan: Landscapes of Holland, Museum Kemerovo, Siberië (Rusland)
2008, Galerie het Blaauw Laaken, Heusden. (NL)
2007, Chassé Theater, Breda (NL)
2007, Galerie Smelik en Stokking, Rotterdam.(NL)
2007, Galerie 14-16 (SBK), Texel. (NL)
2006, Galerie Blaauw Laaken, Heusden.(NL)
2006, Grote Kerk, Breda.(NL)
2006, Museum/Galerie Van Lien, Fijnaart.(NL)
2006, Leonhards Fine Art, Antwerpen. (NL)
2005, Galerie Van Aerts, Vessem (NL)
2005, Residentie Fam. De Hoop Scheffer, at Headquarters NATO, Brussel (B)
2004, Galerie Dom'Arte, Rucphen (NL)
2004, Grote Kerk, Breda (NL)
2004, Chassé Theater, Breda (NL)
2003, Grote Kerk, Breda (NL)
2002, Galerie Marijke Raaymakers, Grubbenvorst (NL)
2002, Galerie Blaauw Laaken, Heusden(NL)
2002, Grote kerk, Breda(NL)
2002, Absolute Art, Knokke(B)
2001, Dom'Arte, Rucphen(NL)
2001, De Compagnie (Victor de Cooning), Dordrecht(NL)
2001, Leonhards Fine Arts Gallery, Brasschaat (B)
2000, Deelname aan de Eerste Biënnale van Buenos Aires, (Argentina)
2000, De Waterfabriek, Ulvenhout (NL)
1999,Dom'Arte in Kasteel Wittenburg, Wassenaar (NL)
1999, Galerie Blaauw Laaken, Heusden (NL)
1999, De Waterfabriek, Ulvenhout (NL)
1998, Dijklandschappen, Princenhage (NL)
1998, Chassé Theater, Breda (NL)
1998, Galerie Blaauw Laaken, Heusden (NL)
1997, Galerie De Vis, Harlingen (NL)
1997, De Waterfabriek, Ulvenhout (NL)
1996, Landstreek, Princenhage (NL)
1995, Tongerlohuys, Roosendaal (NL)
1995, Galerie Marijke Raaymakers, Grubbenvorst (NL)
1994, La Tour des Cardinaux, L'Isle sur la Sorgue (F)
1993, Cercle Royal Gaulois, Brussel (B)
1993, Beaumont Fine Art, Berlicum (NL)
1992, White Art, Berlicum(NL)
1991, Lens Fine Art,
1991, Bureau Liaisons Bruxelles-Europe, Brussel (B)
1991, Kunsthandel Borzo, ’s-Hertogenbosch (NL)
1990, Galerie Marijke Raaymakers, Grubbenvorst (NL)
1989, Art Promotion Karsten Schewe, Düsseldorf (D)
1989, Galerie Coninck, Amersfoort (NL)
1988, Johan Schilling, Keulen (D)
1988-1993, Jaarlijks Kunsthandel De Ark, Renie Jas, Breda (NL)
.